Avtalet med Telia

Samfälligheten har sedan länge ett gruppavtal med Telia. Detta förnyades för 4 år den 14 december 2020. I det nya avtalet finns förtydligat att styrelsen inte har ansvar för funktionen av bredbandsnätet, utan det har Telia helt och hållet. För gruppavtalet skickar Telia en gemensam faktura till samfällighetsföreningen. Kostnaden för din del av gruppavtalet ingår i fakturan som samfällighetsföreningen skickar till dig på din samfällighetsavgift.

När det nya avtalet undertecknades fick alla samtidigt en ny router och ny digital-box. Vårt avtal  skall ge dig en hastighet på 500/500 Mbits och digital-TV paketet ”Lagom”. På Telias webbplats hittar du mer information om vilka kanaler och tjänster som ingår i paketet. Enligt avtalet kan Telia förändra innehållet under avtalstiden.

Utöver gruppavtalet kan du själv teckna tilläggstjänster, dessa hanteras då i ett personligt avtal som du betalar direkt till Telia. 

Om du har problem med internetuppkoppling, telefoni eller tv som tillhandahålls via föreningens avtal, bör du i första hand kontakta Telia på telefonnummer 020 2020 70. Ange att du har del i ett gruppavtal som tecknats av Sanduddens samfällighetsförening med organisationsnummer 717902-6559.

Varje hus är utrustad med en router, fiberkonverter och digital-box. Denna utrustning skall lämnas kvar vid en eventuell försäljning. Föreningen ansvarar inte för denna utrustning eller ersätter den. Däremot byter Telia den kostnadsfritt om den går sönder och du felanmäler detta. Man kan då begära att du skickar in den trasiga enheten, så släng inte den innan du fått besked från Telia om detta.

Använder du den fasta IP-telefonen ingår endast månadsavgiften i gruppavtalet. Du får då en egen räkning direkt från Telia med din samtalsavgift.