Medlemsinformation

För dig som är nyinflyttad

Nedan finns bra information för dig som är nyinflyttad. Skicka gärna din mailadress till sandudden@gmail.com så får du löpande information från styrelsen.

Leverantörer/medlemsskap

  • Fjärrvärme: Solör bioenergi
  • Vatten/avlopp/avfall: Roslagsvatten
  • Elnät: Ellevio
  • TV/bredband: Telia (se mer information nedan)
  • Vägar: Närlunda vägförening (automatisk medlemsskap, faktureras i december årligen)

Styrelsen

Information från styrelsen: Styrelsen kommunicerar med medlemmarna via mail.

Mail: Du når alltid styrelsen via mejl: sandudden@gmail.com. Vill du ha skriftligt svar på en fråga om vad som helst kan du skicka frågan dit.

Brev: Föreningens brevlåda finns på Sandgränd 18.

Telefon: Behöver du snabbt svar, eller vill muntligen diskutera något, kan du ringa direkt till den i styrelsen som har hand om den sak du behöver hjälp med.

Styrelsen för 2024 består av:

  1. Angelica Hammarberg, ordförande, tel 070 337 36 99
  2. Malin Lehammer, kassör
  3. Birgitta Persson, sekreterare, tel 070 497 22 74
  4. Erik Svensson, ledamot, tel 070 306 18 79, kontaktperson angående gatubelysning
  5. Thomas Lerner, ledamot, tel 070 620 12 83
  6. Lars Hagberg, suppleant tel 070 871 30 60, kontaktperson till Leja som sköter snöröjning och gräsklippning samt lånar ut bord & stolar
  7. Erik Fryl, tel 070 968 70 95, kontaktperson angående Telia
  8. Malin Airas, suppleant, tel 073 956 82 92, kontaktperson angående lekplatsen & hemsida
  9. Maria Lundström, suppleant, tel 073 342 36 35 

Medlemsavgiften

Medlemsavgiften är 7250kr (för år 2024) och debiteras för närvarande två gånger per år, april och september.

Ekonomisk förvaltning

Styrelsen har sedan 2024 anlitat en redovisningsbyrå, Optimera Ekonomi Mälaröarna AB. Dom hjälper samfälligheten med bland annat fakturering av årsavgift samt påminnelsehantering.

Uthyrning av parkeringsplatser

Föreningen hyr ut 5 av 20 platser på gästparkeringen. Kostnaden 277kr per månad (för år 2024). I dagsläget finns inga lediga platser. Är du intresserad av att stå på kö för att hyra en plats, skicka ett mail till styrelsen på sandudden@gmail.com.

Städdagar

Varje år arrangerar samfälligheten två städdagar – en på våren och en på hösten.

Under helgen med städdag finns det också möjlighet att slänga eget trädgårdsavfall som grenar, ris och övrigt från trädgården i en container som föreningen hyr in och ställer upp vid gästparkeringen. Det är inte tillåtet att slänga trädgårdsavfall i grönområden i närheten.

Information om datum för städdagarna kommer via mail och på hemsidan.

Vi ses på nästa städdag! 🙂

Teliaavtal (TV & bredband)

Samfälligheten har ett gemensamt avtal med Telia. Detta betyder att du inkluderat i din samfällighetsavgift har internet och tv. Vårt avtal ger dig en hastighet på 500/500 och digital-TV paketet ”Lagom”.

Avtalet förnyades senast i december 2020 och löper på 4 år. Arbete pågår inför förnyelse av avtalet. Styrelsen kommer meddela om detta via mail. När det nya avtalet undertecknades fick alla samtidigt en ny router och ny digital-box. På Telias webbplats hittar du mer information om vilka kanaler och tjänster som ingår i paketet. Enligt avtalet kan Telia förändra innehållet under avtalstiden.

Utöver gruppavtalet kan du själv teckna tilläggstjänster, dessa hanteras då i ett personligt avtal som du betalar direkt till Telia. 

Varje hus är utrustad med en router, fiberkonverter och digital-box. Denna utrustning skall lämnas kvar vid en eventuell försäljning. TV-kanaler går även att streama via Telias app som du loggar in med BankID. Föreningen ansvarar inte för denna utrustning eller ersätter den. Däremot byter Telia den kostnadsfritt om den går sönder och du felanmäler detta. Man kan då begära att du skickar in den trasiga enheten, så släng inte den innan du fått besked från Telia om detta.

Använder du den fasta IP-telefonen ingår endast månadsavgiften i gruppavtalet. Du får då en egen räkning direkt från Telia med din samtalsavgift. Den fasta ip-telefonin kommer avvecklas och ersättas av en mobil lösning under 2024. Berörda får mer information direkt från Telia.

Sophämtning

Sker för närvarande på onsdagar, ojämna veckor, och utförs av Roslagsvatten. Ställ ut sopkärlen till huvudgränden, av trafiksäkerhetsskäl kör sopbilen inte in på tvärgränderna mellan husen.

https://roslagsvatten.se/hamtningsschema

Felanmälan

Felanmälan av gatulampor i gränder – om du upptäcker en lampa som är trasig i någon av våra gränder, så skicka ett mejl till sandudden@gmail.com så ser styrelsen till att det åtgärdas så snart som möjligt.

Felanmälan av gatulampor längs Stenslingan – Belysningen efter Stenslingan har högre stolpar med små, fyrkantiga armaturer. Trasiga lampor på Stenslingan felanmäls direkt till Närlunda Vägförening, följ länken Felanmälan Närlunda

Byte av vägglampor på carport i tvärgränder – Dessa byts av medlemmarna själva. Kvitto lämnas till kassören för utlägg av lampa.

Felanmälan av Telias tjänster – Om du har problem med internetuppkoppling, telefoni eller tv som tillhandahålls via föreningens avtal, bör du i första hand kontakta Telia på telefonnummer 020 2020 70. Ange att du har del i ett gruppavtal som tecknats av Sanduddens samfällighetsförening med organisationsnummer 717902-6559. Har du upprepade problem med ditt internet eller TV meddela gärna styrelsen via sandudden@gmail.com

För dig som ska sälja

När du ska flytta från föreningen är det tre saker som kan vara bra att tänka på:

  • Varje hus är utrustad med en router, fiberkonverter och digital-box som behövs för att kunna utnyttja tjänsterna som vi har tillgång till genom avtalet med Telia. Denna utrustning skall lämnas kvar vid en eventuell försäljning så att nästa ägare kan nyttja tjänsten. Föreningen ansvarar ej för denna utrustning och ersätter den inte om det visar sig att den inte finns kvar. Så dubbelkolla det gärna innan du flyttar!
  • En sak vi uppskattar är om du i förväg skickar ett mejl till styrelsen på sandudden@gmail.com och meddelar när du avser att flytta.
  • Be den nya fastighetsägaren informera styrelsen om sin e-post adress. Detta är viktigt eftersom den nya ägaren då får all information som styrelsen skickar ut. Dessutom kommer fakturan på samfällighetsavgiften som skickas ut via e-post att komma till rätt person.

För dig som ska bygga ut

Vill du se på ritningar från byggprocessen när Sandudden byggdes? De finns att titta på i TV-huset. Kontakta till Lars Hagberg, 070 871 30 60, så låser han upp.