Hej!
Igår söndag hade vi planeringsmöte med styrelsen och farthindergruppen då vi nu har fått en tid när Adelsö Entreprenad kan anlägga de nya farthindren. Här kommer all information kring detta – läs igenom hela mejlet! 🙂
Adelsö Entreprenad kan genomföra arbetet måndag 29/10 2018 och har ej möjlighet att göra detta utlagt på flera dagar. Alla hinder kommer därför att göras under denna dag. OBS!! Man kommer inte kunna köra i gränderna under dagen. Ha därför din bil utanför gränderna senast MÅNDAG 06.45 om du vill vara säker på att komma ut!! Posten kommer att kontaktas från arbetsgruppen men om du väntar på bud, färdtjänst mm så informera dem gärna om detta. Torktid för asfalten är beräknad till 1 timme beroende på väder och vind så gatorna kommer att öppnas upp vartefter men det är Adelsö entreprenad som väljer i vilken ordning de ska göras och vi kan därför inte garantera några tider kring detta. OBS 2! Parkera inte i gränderna eller längs brandvägarna utan använd gästparkeringen i första hand.
Det är mycket positivt att man diskuterar placeringen av farthindren med varandra och samlar in namnunderskrifter på respektive gränd för avvikelser från förslaget. Deadline för att lämna in justeringar kring detta har beslutats till torsdag 25/10 för att det ska finnas tid att informera Adelsö entreprenad. (Detta gäller främst ANTALET hinder. Om det gäller PLACERINGEN av hindren går det bra att lämna in senast lördag kl 15.00).
Alla nuvarande farthinder ska vara nedmonterade senast lördag 27/10 kl. 15.00, respektive gränd tar ansvar för att det blir gjort.
Tider att komma ihåg alltså:
• Anläggning av de nya farthindren – måndag 29/10
• Ha din bil utanför gränderna – senast måndag kl 06.45
• Deadline för justeringar av farthinder – torsdag 25/10 (gällande antal, om det gäller placering går det bra att lämna in senast lördag kl 15)
• Nedmontering av farthinder – senast lördag 27/10 kl 15.00
Här kommer vidare mer information i punktform:
Hur blir det med farthindret vid infarten Sandgränd/Singelgränd?
Pga att förslaget inte annonserats innan stämman bryter omröstningen mot stadgarna och farthindret kommer därmed inte att byggas.
Vad blev resultatet av rundfrågningen på Sandgränd?
En av frågorna gällde om man ville ha guppet vid infarten Sandgränd/Singelgränd, men pga ovanstående kommer detta gupp inte att byggas. Vad gäller antalet gupp så kommer det att anläggas två gupp på Sandgränd, som det är idag.
Hur kom vi fram till att välja Adelsö entreprenad?
Det togs in tre offerter, och en fjärde aktör tillfrågades som inte kunde matcha någon av de andra. Därefter läste gruppen igenom offerterna och valde den med lägst pris. Offerter togs in från AMB produktion AB, Adelsö entreprenad och Svensk markservice AB.
När ska vi skruva bort gamla gupp och hur ska de nya markeras?
Arbetet sker i helgen. Respektive gata ansvarar för att guppen är borta senast lördag kl 15.00. Vi kollar med Adelsö entreprenad om de kan tillhandahålla spray för att markera ut var guppen ska finnas. Dessa kommer att markeras ut under lördag em eller söndag beroende på väder.
Hur ska alla boende informeras?
Denna information går ut via mejlgruppen idag måndag 22/10. Därefter kommer en påminnelse i samtliga brevlådor under fredagen den 26/10. Det kommer även att sättas upp lappar i området under helgen.
När görs inköpet av blomkrukor?
Arbetsgruppen undersöker vidare vilka krukor som ska köpas in.
Behöver vi en skylt med info om farthinder vid infarten till området?
Ingen skylt behövs när det är på samfällighetens mark.
Vattenavrinning
Vi ber Adelsö entreprenad säkerställa att avrinning mm funkar så att det inte bildas några sjöar någonstans.
Det här var ett långt mejl men hoppas att du tagit dig ända hit. 🙂 Och som vanligt – ställ frågor här i gruppen eller direkt till styrelsen på sandudden@gmail.com om det är något som är oklart.
Vänliga hälsningar,
Styrelsen och Arbetsgruppen för farthindren