VIKTIGT! Behöver du ta hjälp genom att ringa Telia på telefon nr 020 2020 70 så kom ihåg att uppge att du har del i ett gruppavtal som tecknats av Sanduddens samfällighetsförening med organisationsnummer 717902-2559.
Bredband och TV
Om du använder följande länk för att felanmäla internetuppkopplingen så görs först en kontroll om det finns några kända fel i området för din uppkoppling: https://www.telia.se/privat/support/felanmalan/bredband
Vi har enligt avtalet en internethastighet på upp till 500 Mbit nedströms och upp till 500 Mbit uppströms, men denna hastighet kan vara lägre om du ex. använder äldre utrustning, WiFi-produkter etc. Många WiFi-enheter (som mobiltelefoner, surfplattor, notebooks etc.) har en hastighet på maximalt 50-70 Mbit, så för att kunna utnyttja maxhastigheten krävs i regel nyare utrustning eller att man använder nätverkskabel om sådan finns istället för trådlös anslutning. För att testa din internethastighet kan du använda denna tjänst (som är gratis): http://www.bredbandskollen.se/
Har du låg internet-hastighet, dålig TV-bild eller upplever avbrott på internet-förbindelsen på en enhet kan du själv göra en liten felsökning enligt följande process:
- Prova från en annan enhet/dator/surfplatta och se om det fungerar bättre och flytta dig också närmare routern om det är en trådlös enhet du har problem med
- Starta om enheten som du har problem med eller om det är ett trådlöst nätverk; gör en ny anslutning till det trådlösa nätverket
- Starta om Telia’s gateway och/eller routern som du normalt har placerad nära anslutningspunkten för fibern och vänta några minuter och prova sedan internet-anslutningen igen
- Har din dator en fast nätverkskoppling och du har problem med internethastigheten kan du prova att ansluta denna direkt med en nätverkskabel
Om du trots ovanstående åtgärder fortsatt upplever dålig hastighet eller avbrott bör du kontakta Telia’s support på tel. 020 2020 70.
Egen router
Vill du använda en annan router än den Telia tillhandahåller inbyggt i technicolor-gateway:en så måste du ringa Telia’s support på telefonnummer 020 2020 70 och be dem ”brygga den inbyggda routern” så att du kan använda din egen router. Tänk på att du inte kan ersätta technicolor-gateway:en helt, utan den måste vara kvar även om du använder en egen router efter.
IP-Telefon
Vid problem med telefonin kan du starta om Telia’s gateway och vänta några minuter innan du provar igen. Om det fortsatt fungerar dåligt bör du kontakta Telia’s support på tel. 020 2020 70.